Op naar Thailand!
Maandag 23 december 2013. Bangkok, Thailand.

We werden naar Zaventem gebracht door mijn ouders en mijn zus en haar gezinnetje. Eerste vlucht naar Cairo verliep vlotjes, aangename vliegtuigmaatschappij (Egyptair), een kleine vertraging maar dat betekende minder wachten in Cairo, vriendelijk personeel, een leuke muziekgroep met allerlei jongeren op de vlucht die uit Zuid Afrika kwamen. De vier uur vlogen – letterlijk en figuurlijk – voorbij. Onze tweede vlucht verliep ook super, de kinderen sliepen de volle 8,5 uur en wij al bij al ook een tweetal uurtjes in totaal. Kwestie van het in het oog houden dat Sien haar voeten niet continue bij de Italiaanse dame langs haar belandden. Op Bangkok luchthaven verliep ook alles volgens planning: douane, controle, bagage, geld afhalen en een taxi regelen. Het is hier trouwens volop zon, 29 graden, zalig weer. Kerstmis zal niet wit zijn dit jaar. Om 14.30 uur arriveren we in ons hotel. Ons appartement ziet er geweldig uit!

20131224-21051220131224-210541

Bangkok per boot
Dinsdag 24 december 2013. Bangkok, Thailand.

In tegenstelling tot wat ik verwachtte, slapen we uit. Rond 9.30 uur schuiven we aan bij het buffet, wat zeer uitgebreid, lekker en internationaal. Er is zelfs mosterd uit Dijon. Daarna wandelen we naar het treinstation, nemen de trein naar de rivier en vervolgens kopen we een dagpas voor de boot. Vandaag verkennen we Bangkok per boot en dan te voet.

Eerste halte is het koninklijk paleis en Wat Phra Kaeo. Indrukwekkend. Een andere omschrijving is er niet. Vervolgens nemen we de boot naar Wat Arun en Wat Pho waar we de imposante liggende boeddha kunnen bewonderen. Daarna een bezoekje aan China Town waar we overigens lekker aten in een Chinees restaurant.

20131224-21080420131224-210943 (181x240)

Conclusies van de dag: veel tempels, mooi weer, Sien die de aandacht van zowat elke Thai trok, kindjes die onder de indruk waren van wat ze zagen en genoten van dit alles, flink gestapt, behulpzame en vriendelijke mensen die perfect Engels kunnen, zalige eerste kennismaking met Bangkok en zijn pracht. We brengen onze Kerstavond aan het zwembad door, puur vakantie. Merry Christmas!

Kerstmis in Bangkok
Woensdag 25 december 2013. Bangkok, Thailand.

Deze ochtend ging de wekker om 5.50 uur af. Ze kwamen ons een dik half uur later ophalen om naar de drijvende markt te gaan, zo'n 80 km van Bangkok. Een rit van anderhalf uur met een taxibusje, een demonstratie kokosnoot bereiden en vervolgens een half uur met een longtail boot om op de eigenlijke markt te belanden. We wandelen wat rond, kopen wat prulletjes en keren anderhalf uur later terug naar ons hotel.

Er zijn nog zekerheden in het leven. We eten bij Mc Donalds en brengen namiddag wat relaxend aan het zwembad door.

20131225-15065820131225-150744

Op iPod jacht
Donderdag 26 december 2013. Bangkok, Thailand.

Onze laatste dag in de hoofdstad. We slapen nogmaals uit, ontbijten op ons gemak in het appartement en trekken rond 10.30 uur richting station om met de skytrain naar de stad te gaan. Deze keer niet de oude stad maar naar Siam Square. We bezoeken een van de vele shoppingmalls en starten onze zoektocht naar de beloofde iPod voor Sien. We nemen contact op met oma in België zodat ze even kan uitzoeken of de prijs die hier gevraagd wordt gunstig is. Blijkbaar is dat wel het geval. Als we dan besluiten om tot aankoop over te gaan, blijkt hij haast nergens meer voorradig te zijn, maar in de vijfde winkel hebben we chance. Sien is superblij en ook wij zijn content met de prijs die bijna de helft is van de prijs in Slowakije.

20131226-210633 (181x240)20131226-210645 (181x240)20131226-210748 (181x240)

Verder drinken we een koffie bij Starbucks – ik zag overigens meer Starbucks in Bangkok dan dat ik al deed in mijn leven – de kinderen smullen van een cakeje, we lunchen in het Hardrock Café en wandelen wat in het winkelcentrum. Tijl zijn haartjes worden geknipt en hij kan rekenen op heel wat aandacht van de kapsters; er worden een heleboel selfies gemaakt met mijn knappe zoon. We brengen een bezoekje aan het park, nemen een tuktuk, komen vervolgens in de grootste file die ik mij kan inbeelden terecht en na een kwartier betalen we de chauffeur en gaan we te voet verder omdat we het gevoel hebben dat het uren zou duren met de wagen. Een leuke afsluiter van ons verblijf in Bangkok. Morgen worden we om 10.00 uur opgehaald om naar Kanchanaburi te gaan.

Relaxen in Kanchanaburi
Vrijdag 27 december 2013. Kanchanaburi, Thailand.

Deze ochtend voor alle zekerheid de wekker gezet zodat we op tijd alles ingepakt hadden en klaar zouden staan voor de taxi die ons om 10.00 uur zou ophalen. Stipt op tijd was onze minivan er. Jimmy had al uitgecheckt en betaald, dus we konden onmiddellijk vertrekken. Een rit van een dikke drie uur en we waren op onze volgende bestemming: Kanchanaburi. We verblijven de volgende vier nachten in een huisje met zicht op de rivier. Het ziet er super uit. De kinderen testen vrijwel direct het zwembad uit, we genieten van een drankje, lunchen lekker in het restaurant en relaxen vooral – het is immers vakantie!

20131227-163630 (181x240)20131227-163655 (181x240)20131227-163710 (181x240)

Aan het werk!
Zaterdag 28 december 2013. Kanchanaburi, Thailand.

Vandaag stond er een bezoekje aan Elephants World op het programma. Na het zeer lekkere en uitgebreide ontbijt werden we opgehaald om naar deze speciale plek te gaan. Op deze plaats worden olifanten opgevangen die niet in het wild kunnen leven. Ze zijn te oud of werden mishandeld. Na een korte introductie mogen we een olifant voederen, een vrouwtje van 74 jaar oud. Daarna gaan we aardappelen wassen en snijden voor de rijstballetjes. Vervolgens krijgen we een lekkere lunch voorgeschoteld en worden we opgesplitst: Jimm, Tijl en Sien gaan werken op de bananenplantage en Finn en ik gaan fruit schillen voor de middagsnack voor de olifanten. Daarna rollen we rijstballetjes voor de oude olifanten zonder tanden en dan is het grote moment: het wassen van de olifanten in de rivier. Finn en ik blijven aan de kant om foto s te nemen van Jimmy, Tijl en Sien die het wel aandurven. We sluiten af met het voederen van de olifanten. Een geweldige dag!

20131228-173934 (181x240)20131228-174019 (181x240)20131228-174202 (181x240)