IvankaHugo2013Ivanka en Hugo backpacken met kids door Nicaragua
18 juli - 14 augustus 2014

Hun voorliefde voor Latijns Amerika leek de laatste jaren wat aan het wankelen gebracht. Na reizen door Peru/Bolivia in 2008 en Colombia in 2011, volgden de afgelopen jaren ineens Aziatische bestemmingen. Indonesië, Thailand, Cambodja en Laos stonden in 2012 en 2013 op het programma. 2014 brengt weer de oude voorliefde van dit reislustige viertal boven. Nicaragua, niet alleen het armste maar ook het veiligste land van Latijns Amerika, mag zich in de zomer op hun komst verheugen. Tijmen (8) en Mees (5) zijn uiteraard weer van de partij.

Door Ivanka en Hugo

Nicaragua it is!
Woensdag 14 februari 2014. Nederland.
Hola, we gaan weer naar Latijns-Amerika! Na twee jaar Azië, Indonesië, Thailand, Camdodja en Laos gaan we vier weken backpacken in Nicaragua. Het armste en veiligste land van Latijns Amerika, met werkende vulkanen, tropische stranden, brulapen, krokodillen, koloniale stadjes, regenwoud, een laid-back sfeertje, weinig toeristen en golfsurf strandjes... We hebben er zin in!

We vliegen 18 juli met American Airlines van Düsseldorf via Londen en Miami naar Managua, Nicaragua. Bij aankomst reizen we direct door naar Leon. We hebben niet zo'n zin om in Managua te blijven. Hoofdsteden in Latijns Amerika kan je vaak beter vermijden. Aangezien we 's avonds aankomen en niet zo'n zin hebben in het donker nog een lokale bus te zoeken hebben we nu alvast een taxi geregeld naar Leon. Een mooi koloniaal plaatsje, twee uurtjes rijden. We hebben daar ook al een hostal gereserveerd; www.hostalmariposa.com De eerste paar dagen beetje bijkomen met een zwembadje, nog tijd genoeg om af te zien.

Vanaf Leon staat nog niets vast, we gaan zoals gewoonlijk op de bonnefooi rondtrekken. Maar globaal willen we de volgende route gaan doen:

Leon (koloniaal stadje, strand, vulkanen)
Jiquilillo (verlaten strand aan de noordwest kust)
Matagalpa (of Estelli, de bergen in)
Masaya (Masaya Vulkaan)
Granada (koloniaal stadje, vulkanen)
San Juan del Sur (surfersplaatsje aan de zuidwest kust)
Ometepe (vulkaaneiland in het meer van Nicaragua)
El Castillo (regenwoud, wildlife)
Pearl lagoon (Plaatsje Caraibische kust)
Bluefields (Caraibische kust, vertrekpunt naar Corn Islands)
Corn Islands (bounty eilandjes in de Caraiben)
Terug naar Managua...

Op 14 augustus vliegen weer terug naar Nederland. Tot later!

Nog één dag!
Donderdag 17 juli 2014. Nederland.

Het is bijna zover, vannacht vertrekken we naar Nicaragua. Morgenavond om tien over zeven komen we aan na een reis van een uurtje of twintig. We pakken dan meteen de taxi naar Leon. Het is daar in ieder geval lekker warm, graadje of 37, luchtvochtigheid tachtig procent of iets dergelijks. Dat wordt weer zweten!

Na twee uurtjes met de taxi komen we dan aan bij Hostal Mariposa. Dan waarschijnlijk meteen slapen en de volgende ochtend een duik in het zwembad! Vandaag nog even de rugzakken inpakken en dan zijn we zo ver. Tot in Nicaragua, adios!

De heenreis
Vrijdag 18 juli 2014. Leon, Nicaragua.

We moeten om drie uur op maar worden om twee uur al wakker. Ach ja, we zijn straks toch helemaal ontregeld qua tijd dus waarom niet gelijk beginnen. We vertrekken om kwart voor vier richting Düsseldorf. Het voelt raar na het gebeuren van gistermiddag met de MH17 om in een vliegtuig te stappen en lekker op vakantie te gaan. De mensen die erin zaten gingen met hetzelfde gevoel weg. Dat is het rare gevoel van life goes on! Hoewel we Tijmen meestal alles vertellen over vliegtuigen, hebben we dit maar even niet gedeeld.

Alles verloopt voorspoedig, de bagage gaat in één keer door (zeggen ze) en wij vliegen naar Londen en vervolgens naar Miami. Het is een prima vlucht en we slapen ook allemaal nog een beetje. American Airlines heeft de typische Amerikaanse directe gastvriendelijkheid. Wel even wennen na het super gastvrije van de Aziatische maatschappijen.

blog 1406051398163 o 18tfc6ltc1t4v17c416a1levhagk large (320x240)

Ook op Miami loopt alles soepel door. We hebben vreselijke verhalen gelezen over lange wachttijden en onvriendelijk personeel. We hebben de jongens gemeld dat ze zich extra netjes en rustig moeten gedragen en het werkt! Zouden we vaker moeten doen dus. We wachten, spotten vliegtuigen en gaan voor de lol met de skytrain. Dan na vier uur gaan we door met de laatste vlucht van twee en een half uur naar Managua. Deze vlucht slapen we allemaal als een blok.

In Managua is dan helaas onze bagage niet aangekomen. Chips! Hadden we toch de bagageband moeten checken in Miami! Maar ze beloven ons dat ze het morgen komen brengen. Anyway, wij gaan door en met de taxi worden we in twee uur naar Hostal Mariposa bij Leon gebracht. Ook nu slapen we weer allemaal. Om tien uur 's avonds na een reis van circa 24 uur komen we aan.

Jetlag
Zaterdag 19 juli 2014. Leon, Nicaragua.

Om vier uur 's nachts zijn de jongens wakker (lang leve de jetlag). We houden ze nog een beetje koest met een filmpje maar om half zes willen ze toch echt graag even buiten kijken en het liefste al in het zwembad! We ontbijten en om negen uur mogen ze dan eindelijk in het zwembad.

blog 1406051965505 o 18tfcocpr15j15c0168l158g1t3118 large (320x240)blog 1406052007469 o 18tfcpj8g11buj351v9ji8u6cc1i large (320x240)

We bellen naar het vliegveld in Managua, de tassen zijn gevonden maar het is vandaag een nationale feestdag en geen kans dat het aankomt. Mmm balen, maar ach ja er zijn ergere dingen, gelukkig had ik tandpasta, deo en tandenborstel in de handbagage en de jongens en Hugo kunnen met boxershort in het zwembad. De rest van de dag hangen we bij het zwembad, in de hangmatten en proberen een beetje dat lamlendige gevoel van de jetlag kwijt te raken, maar dat valt nog niet mee. Aan het einde van de dag kletsen we wat met een Nederlands stel dat door Midden Amerika reist en drinken wat biertjes. Bier werkt bij Hugo wel goed om de jetlagdepressie kwijt te raken in ieder geval.

blog 1406052100898 o 18tfcrhvn1hu11glgb0l1ha71kpu28 large (320x240)

's Avonds vallen we allemaal om acht uur als een blok in slaap, helaas zijn we om half vier 's nachts weer wakker. Behalve Mees, die slaapt door tot half acht 's ochtends.

Van schaduw naar schaduw
Zondag 20 juli 2014. Leon, Nicaragua.

Een nieuwe dag en hopelijk komt de bagage vandaag. Weer allemaal in dezelfde kleren ontbijten en de jongens duiken snel weer het zwembad in. Aan het einde van de ochtend pakken we de chicken bus naar Leon en krijgen we de eerste indrukken van het 'echte' Nicaragua, leuk! Ritje van twintig minuten, kost acht Cordoba (25 cent) voor ons vieren.

We merken nog weinig van het regenseizoen, veel zon en we zitten in het heetste deel van het land. Tezamen met de vermoeidheid zorgt dat ervoor dat Mees telkens meteen begint te huilen als hij met zijn hoofd in de zon komt. Dus proberen we een stadswandelingetje te doen van schaduw naar schaduw. Uiteindelijk komen we uit bij het centrale plein en zoeken een bankje in de schaduw.

De aan het plein gelegen kathedraal, de grootste in Centraal Amerika, is erg mooi en omdat het zondag is maken we ook nog een stukje van de dienst mee. Om de jongens weer aan het lopen te krijgen verzinnen we een spelletje, 'Léon bingo', waarbij ze als eerste de kerk met de twee rode torens moeten vinden, toevallig net de kerk die we wilden gaan bekijken. Ook hier is een mis aan de gang, Tijmen en Mees kijken vanuit de ingang geïnteresseerd toe. Daarna bij ViaVia Hostel geluncht. Op de weg terug naar het centrale plein krijgen we nog door een local 'Jesus loves you' toegeroepen. Mooi om te weten toch haha.

blog 1406052388640 o 18tfd57kh1plqvld4kjdsu140u4u large (320x240)blog 1406052068653 o 18tfcrhvkupv12st1ila18b712d425 large (320x240)

Op het plein pakken we de bus weer terug naar onze Hostal Mariposa. Daar komen we er achter dat de rugzakken er nog niet zijn en ook niet gaan komen want het is zondag he? Balen! Nog ff zwemmen, paar biertjes, avondeten en om acht uur gaat het licht uit.

Wear your sunglasses
Maandag 21 juli 2014. Leon, Nicaragua.

Yes! Om twaalf uur 's middags arriveren de rugzakken, eindelijk kan ook Ivanka het zwembad in. Vannacht was iedereen om half vier wakker, maar gelukkig nog wel wat kunnen slapen tot half zeven, gaat de goede kant op!

'Heetste deel van Nicaragua' is niet gelogen, 38 graden, maar af en toe wat wolken en dan is het wel lekker. Na de lunch nog één plons in het bad en dan rond drie uur naar Leon met de bus. Er is vandaag wat meer bewolking en daardoor is het een stuk beter uit te houden.

blog 1406052439184 o 18tfd57kj164h3bt18kqlfn1rd451 large (320x240)blog 1406052459995 o 18tfd57kkv7n8cn12h51ds4ubd52 large (320x240)

We gaan het dak van de kathedraal op. Via 72 treden lopen we omhoog en betreden het super witte dak. Au, dat doet echt heel erg pijn aan de ogen, nu snappen we de regel 'wear your sunglasses'. Het is wel echt prachtig en we hebben hele mooie uitzichten over Léon en de vulkanen in de omgeving. Daarna tijd voor wat te drinken op een terrasje en de jongens kunnen lekker even spelen op het plein. Hier zitten we lekker koel en af en toe spuit de sproei installatie boven het terras wat nevel om de terrasgasten af te koelen.

blog 1406052471258 o 18tfd57kk1j3g1o4l1ode1hc5v2f53 large (240x320)blog 1406052481913 o 18tfd57kl1ff41ma81u2rlgrul854 large (320x240)

Daarna op zoek naar pizza! Zo tegen de avond is er steeds meer bedrijvigheid op de straten, er wordt geskate, gebasketbald, gedanst etcetera. Erg leuk om het Nicaraguaanse leven in de stad te zien. We eten een lekkere grote pizza bij een of andere keten en pakken de taxi terug naar huis. We gaan allemaal ietsje later naar bed in de hoop dat we morgen wat langer door kunnen slapen. Dus na nog een paar biertjes om een uur of negen naar bed. Morgen gaan we hier weg, kort ritje maar naar de kust. Las Peñitas, een klein vissersplaatsje met wat hotelletjes en restaurantjes. Tot in Las Peñitas !