Verlof kind 4 jaar een probleem?

Je wilt een lange reis maken met je gezin. Maar hoe regel je dat met je baas? En wat vindt de school er van? Hier de tips en tricks van ervaringsdeskundigen.

Verlof kind 4 jaar een probleem?

Berichtdoor Sara71 » 04 Mrt 2011, 16:00

Hallo,

Wij willen 2 maanden naar Australië buiten de schoolvakanties om, met onze 2 kinderen van 1 en 4.

Ik was er vanuit gegaan dat aangezien die van 4 niet leerplichtig is hij makkelijk vrij zou kunnen krijgen. Dit blijkt niet het geval; wij moeten een officieel verzoek indienen (moet de papieren nog halen) en ik kreeg de indruk dat het niet mogelijk zou zijn.

Weet iemand hier misschien iets meer over?

Groetjes,

Sara
Sara71

Re: Verlof kind 4 jaar een probleem?

Berichtdoor slagsas » 04 Mrt 2011, 22:07

Hallo Sara,

Wij zijn in december en januari op vakantie geweest met onze 3 kids, waarvan Bas, de oudste 4 jaar was.
Wij moesten voor de school een formulier invullen om aan te geven dat we buiten de schoolvakantie
op vakantie wilden. We kregen van de school ook netjes een brief terug dat dit goed was.

Bij ons zei de directeur dat ze het bij een 4-jarige niet kunnen weigeren, pas vanaf 5 jaar ben je leerplichtig,
vandaar dat wij 2 weken voordat Bas 5 werd thuis kwamen.

Veel plezier en succes bij alle voorbereidingen.
Groetjes Saskia
van 5 december 2010 - 25 januari 2011, Bali, Thailand en Maleisië.
www.5-op-reis.blogspot.com
slagsas

Berichtdoor Amtreep » 04 Mrt 2011, 22:10

Wij gaan 4 weken buiten het seizoen, waarvan 1 week in de herfstvakantie. Dus 3 weken er buiten. Ik heb al geboekt en geen toestemming gevraagd. Ik deel het gewoon mee. Ze zijn niet leerplichtig toch?
Juli 2012 Kroatie
November 2011 India
September 2010 Thailand
April 2010 Gran Canaria
2009 Zuid-Frankrijk
2008 Bali
2007 Italie, Gardameer en Toscane
Zonder kids: Peru, India, Amerika, Canada. Dom. Rep. Gambia, Mongolie, Rusland, China.
Amtreep

Berichtdoor fam moerkens » 05 Mrt 2011, 17:30

Wij zijn ook met ons zoontje van toen 4 gewoon op vakantie gegaan, ik heb dit toen alleen maar even bij de leerkracht gemeld en dat was geen probleem.
Het was dan wel geen 2 maanden maar volgens mij kunnen ze hier niet moeilijk over doen, er zijn mensen die hun kind pas met 5 jaar naar school sturen.

Groetjes Danielle
fam moerkens

Berichtdoor jan&marjan » 06 Mrt 2011, 18:11

Hoi Sara,
Wij hebben ook ervaring met vertrekken onder de 5 jaarsgrens. Je kind is niet leerplichtig dus je moet ip gewoon kunnen gaan. We hebben het besproken en gemeld, maar kregen wel te horen van de directrice dat onze zoon (ook net 4 toen, dus net begonnen op school) dat hij misschien een achterstand zou oplopen. Dat hebben we geaccepteerd. Ze zei ook nog dat hij niet officieel leerplichtig is dus ze ons officieel niks kan maken (zij/de school krijgt haar lesgeld gewoon hoor).
We hebben niks officieel moeten aanvragen, ik denk dat ze je op een of andere mannier onder druk willen zetten!! Gewoon DOEN!!
Succes, ik lees graag (mee) hoe het verloopt.
groetjes Marjan
http://www.jamamoma.nl" onclick="window.open(this.href); !Foto's en reisverhalen; Kenia(04), Nieuw Zeeland(05), Cuba(06), Mexico(08), Thailand, Maleisië, Australië en Indonesië (4 maanden 09/10), Maleisië (Perhentians) M-Borneo (11) Marokko (12)
Gebruikers-avatar
jan&marjan

Berichtdoor Denise » 09 Mei 2011, 11:09

jan&marjan schreef:maar kregen wel te horen van de directrice dat onze zoon (ook net 4 toen, dus net begonnen op school) dat hij misschien een achterstand zou oplopen.

Wij zijn nu op reis met onze tweeling van bijna vier. Toevallig las ik deze opmerking een paar dagen geleden en ik moest er gedurende de afgelopen dagen af en toe om glimlachen. Een voorsprong zal ze bedoelen ;-)
Wij reizen graag ver en lang met onze tweeling (van augustus 2007)
2009: Florida
2010: Canada
2011: 6 maanden Oman, Australië, Bali, Singapore, Taiwan, Brunei, Maleisië
2012: Cuba
2013: Panama en Costa Rica in de planning
Denise

Berichtdoor edzardmaaike » 17 Mei 2011, 16:40

Hoi,
We hebben destijds onze dochter die in juli 4 jaar werd ingeschreven op een school waar ze pas half november begon. 4- jarigen hebben geen leerplicht. Het is een ontzettend leuk kind dat hopelijk volgend jaar haar 3e grote, lange reis gaat maken. We zijn in voorbereiding. Heerlijk om weer mee bezig te zijn!

Groetjes maaike
edzardmaaike

Berichtdoor Dehillies » 09 Jun 2011, 21:45

Hoi,

Wij gaan in oktober met onze tweeling van 4 3 weken, waarvan 1 in de vakantie valt, naar Thailand. We hebben geboekt, want ze zijn niet leerplichtig, vanaf 5 wel. We hebben dit aan de juffen gemeld, maar ze vroegen wel een formulier in te vullen. Ze gaven aan dat het uiteraard GEEN probleem was met reden dat ze niet leerplichtig zijn. Ze vertelde dat dit meer iets was om bij te kunnen houden zodra wel leerplichtig zijn en een achterstand oplopen en wij alsnog vakantie aanvragen buiten de vakanties om, dat het dan niet goed gekeurd kan worden. Zij staan er in ieder geval positief tegen over (ook voor in de toekomst). Wij zijn vorig jaar met hun 5 weken naar Australie en 1 week Maleisie geweest en het reizen gaat onze mannen goed af. Hoop nog vaak in de toekomst (met medewerking van school e.d.) verre reizen buiten de vakanties om te kunnen maken.
Ze kunnen je niets maken als je zoon of dochter 4 is, dus melden en vooral gaan!!!!
Welke kan van Australië ga je op?

groetjes Esther
Zonder kids buiten Europa: Venezuela (Isla Margarita), Bali, Australië (oost-kust)
Met kids buiten Europa: Tunesië, Egypte, Australië (west-kust) en Langkawi (Maleisië) oktober 2011 Thailand
www.dehillies.wordpress.com
Dehillies

Berichtdoor Denise » 30 Jul 2011, 14:44

Hoi allemaal,

Ik kreeg net op mijn kop van mijn zus (werkzaam in het onderwijs). Onze tweeling start na deze zomervakantie voor het eerst met school. In februari 2012 gaan we 'nu het nog kan' de hele maand naar Cuba. Drie weken houden we ze van school, de laatste week is het voorjaarsvakantie.

Volgens haar is dit echt belachelijk, omdat ik de kinderen 'uit hun sociale systeem' haal. Zij vindt dat de kinderen er last van zullen hebben dat ze drie weken niet naar school gaan, terwijl de rest van de kinderen uit hun klas wel naar school gaat.

Hebben jullie daar ervaringen mee, dat jullie kind(eren) daar daadwerkelijk last van heeft/hebben gehad?

Groetjes,
Denise

PS Ze zei ook nog: "Als je wilt reizen buiten de schoolvakantie, moet je geen kinderen nemen."
Wij reizen graag ver en lang met onze tweeling (van augustus 2007)
2009: Florida
2010: Canada
2011: 6 maanden Oman, Australië, Bali, Singapore, Taiwan, Brunei, Maleisië
2012: Cuba
2013: Panama en Costa Rica in de planning
Denise

Berichtdoor dingemannen » 30 Jul 2011, 16:27

Hallo Denise,

Onze ervaring is dat het geen enkel probleem geeft. Kinderen zijn zo flexibel! Het hele jaar stromen er kinderen in en zijn er reglematig kinderen ziek. Ik zou de voorpret er niet door laten bederven. Wij zien het probleem dus niet en wensen jullie veel plezier!

groetjes Corné
zonder kids: China, Tibet, Nepal, India, Australië, Egypte, Mexico, Zimbabwe, Zambia, Malawi.
Kids: Teun 2002, Rens 2004, Wout 2005, Guus 2008, Joep 2010
2009 Bali (4 wk)
2012 Laos, Cambodja en Vietnam (4 mnd)
2013 Tansania (3 wk)
dingemannen

Volgende

Terug naar Verlof en Leerplicht