Prikken of slikken? Reizen door malariagebied.

Valt jouw vraag of opmerking over jullie verre reis met kinderen niet binnen de bovenstaande categorieën? Dan is dit de plaats waar je 'm kwijt kunt.

Ik reis niet met mijn kinderen door malariagebieden

Klopt, landen waar malaria voorkomt sluit ik uit.
0
Er is nog niet gestemd
Klopt, gebieden waar malaria voorkomt neem ik niet op in het reisplan, maar hele landen sluit ik niet uit.
9
60%
Ik reis wel door malariagebieden maar volg de adviezen van deskundigen uit Nederland op.
6
40%
Ik reis wel door malariagebieden maar win ter plekke informatie in over het gebruik van malariatabletten.
0
Er is nog niet gestemd
Ik slik in geen geval malariatabletten.
0
Er is nog niet gestemd

Totaal aantal stemmen : 15

Prikken of slikken? Reizen door malariagebied.

BerichtDoor Klaas/Els op 10 Jan 2010, 22:16

In ieder geval één van de reisorganisaties voor reizen met kinderen sluit het reizen door malariagebieden uit. Al de bestemmingen zijn gegarandeerd malariavrij. Wij hebben zelf erg gedubt over het reizen door malariagebieden en wel of niet slikken van malariatabletten. We zijn erg benieuwd welke rol malaria speelt bij de keuze van andere reizende ouders op ons forum. Speelt het een rol en wat doe je met alle gevraagde en ongevraagde adviezen? Breng je stem uit en licht je keuze eventueel toe als je vindt dat één keuze maken je te weinig ruimte geeft.

We zijn heel benieuwd,
Klaas (en Els)
Klaas/Els
Site Admin

Re: Prikken of slikken? Reizen door malariagebied.

BerichtDoor hoekise op 12 Jan 2010, 16:31

Wij hebben besloten om niet ook Cambodja te bezoeken onder meer omdat we dan aan de Malariaprofylaxe zouden 'moeten'. Voor mijzelf en mijn man vind ik dat niet zo erg. Wij reageerden destijds ook goed op het gebruik van Lariam. Maar onze kids willen we op de leeftijd van 10/12 jaar (nog) niet blootstellen aan deze troep.
Weegt wel mee dat we nog heel Thailand te ontdekken hebben. Mochten we in 2011 weer richting Azië vertrekken, omdat het ons goed bevalt dan ligt het wellicht anders.
2010 bekijken we ook hoe we onszelf het beste kunnen weren tegen de muggen in Thailand.
Heb al iets gelezen over vitamine B!, maar ja dat schijnt niet bewezen te zijn, dat dat helpt. Dus zullen we in ieder geval aan de DEET gaan
2010 Vietnam (Kids 10/12 jaar)
2006 Schotland/Verenigde Staten en Canada, Rocky Mountains (kids 6/8 jaar)

Zonder kids: Amerika, VS, Mexico, Dominicaanse Republiek, Jamaica, Cuba, Suriname, Thailand, Zuid-Afrika,

http://www.hoeksema.waarbenjij.nu
hoekise

BerichtDoor Christl op 12 Jan 2010, 20:25

@Klaas (en Els): Interessant om te zien hoe anderen erover denken.
Moeilijk voor mezelf om te antwoorden, om het maar met één hokje aan te vinken!
Liever geen tabletten wat mij betreft, maar stel dat je je reis geboekt hebt (al dan niet bij een reisorg. en/of met gedeeltelijke blokken) en er blijkt tóch malaria te heersen? Wat dan?

@hoekise: wij hebben afgelopen jaar het rondje bkk - siem reap - phnom pehn - koh chang - bkk gedaan. Advies van vaccinatiedeskunidge: geen malariatabletten nodig, idd wel smeren. Rondom Phnom Pehn hebben we de minste muggen gezien van de hele vakantie!!! Dus het ligt er aan wáár je zit in Cambodja.
Cambodja & Thailand 2009 http://castlenco.blogspot.com/p/cambodj ... -2009.html
Noord-Thailand & Koh Chang 2010 http://castlenco.blogspot.com/p/thailand-2010.html
Duikschool van vriend Peter vd Duyn op Koh Chang http://www.changdiving.com/nl
Christl

BerichtDoor hoekise op 13 Jan 2010, 10:35

@Christl, Dat is goed nieuws, want ik wil heeeel graag naar Angkor Wat. Wellicht toch de plannen herzien ;-)

Zonder kids: Amerika, VS, Mexico, Dominicaanse Republiek, Jamaica, Cuba, Suriname, Thailand, Zuid-Afrika,

hoekise

BerichtDoor Klaas/Els op 13 Jan 2010, 12:18

Ik heb begrepen dat Malaria in de grotere toeristengebieden ook bijna niet voorkomt. Voor Phnom Penh en Siem Reap hoef je volgens mij ook niet te slikken. Hetzelfde geldt voor Luang Prabang en Vientiane in Laos. Voor Vang Vieng wordt het wel aangeraden, maar wij hebben dat destijds niet gedaan. Toch voelde dat niet helemaal lekker. Afgelopen jaar hebben we voor Sumatra wel Malarone geslikt. Geen enkel probleem, ook niet voor de kinderen. Geen bijwerkingen, geen moeite met slikken, nergens last van. Voor ons is de drempel om malariapillen te slikken een stuk lager nu.

Groetjes,
Els
Klaas/Els
Site Admin

BerichtDoor Elsarjan op 15 Jan 2010, 10:11

NU kies ik er voor om niet naar malariagebieden te gaan (zoon is op moment van reis bijna 4) maar misschien als ie wat ouder is zouden we het wel doen. Dus voor mij voor de kleintjes zeker geen malariapillen, maar voor grotere kinderen weet ik het pas als die van mij zo groot is en maak ik dan een nieuwe afweging.
Elsarjan

BerichtDoor chila op 03 Mrt 2010, 21:00

Voor ons geldt ook dat wij nu de jongens niet willen blootstellen aan malariapillen. Maar over een aantal jaar zal dat ook wel weer verschillend zijn. Zal dan nog wel echt even duren met onze derde nu op komst ;((((((( maar uiteraard genoeg mooie malariavrije gebieden te ontdekken!
chila

BerichtDoor natalieheddema op 08 Mrt 2010, 21:22

Wij hebben voor onze reis ook malarietabletten geslikt, maar zijn voortijdig gestopt. Geen mug te ontdekken. We hebben ons wel met deet ingesmeerd ter bescherming. En mochten de muggen weer in aantocht zijn, dan zouden we alsnog zo weer kunnen beginnen.

Dit jaar nemen we wel profylaxe mee op reis, maar we bekijken de situatie ter plaatse. Liever niet dan wel. Maar voorkomen is beter dan genezen!

Groetjes, Natalie
natalieheddema

BerichtDoor hoekise op 10 Mrt 2010, 10:16

Gisteren hebben wij onze prikken gehaald voor Thailand. Kids komen er goed vanaf. 1 x HEP A/B nu en 1 x over half jaar en ze zijn hun leven lang beschermd.
Wij daarentegen moesten naast de HEP A/B ook nog de DTP en mogen over een maand nog een keer terugkomen en dan weer over een half jaar.
Heb toch eniogzins stijve armen gekregen, maar goed.

We hoorden tevens het hele verhaal aan van de arts. Wij hebben gekozen niet naar Cambodja te gaan vanwege de malariaprofylaxe die we evt. moeten slikken.
Hebben nu gehoord dat dat niet hoeft in het gebied tussen Siem Raep en Phnom Penh. En als je overdag Angkor Wat bezoekt en overdag van Thailand naar Cambodja reist (overdag) is ook dat geen probleem. Dat opent weer mogelijkheden.

Ik vond echter dat men een redelijk doemverhaal ophing bij meditel over muggen en ziektes. Zo vertelde zij dat in Noord Thailand de Malariamug redelijk actief is, aar dat ze geen profylaxe meer voorschrijven, omdat de mud resistent is daartegen. Ik schrok daar eigenlijk wel een beetje van, omdat ik dacht dat de profylaxe gewoon niet nodig is in het noorden.
Hoe gingen jullie hier mee om?
Natuurlijk gaan we goed DEET smeren, maar hadden jullie altijd lange kleding aan of gewoon een jurkje/rokje/korte broek/ t-shirt/hemdje) en hadden jullie een al dan niet geïmpregneerde klamboe bij je (of daar gekocht). Ik ben nogal een perfectionist op dat gebied en wil dus een terdege afweging maken van wat wel/niet slim is.

In het ergste geval gooien we het eerste deel van de reis om en gaan we toch naar Cambodja. Het Cholerastempel staat voor de zekerheid in ieder geval al in de inentingsboekjes ;-)

Groet

Christel

hoekise

BerichtDoor kimh op 12 Mrt 2010, 14:24

Wij gaan komende zomer onder meer naar Borneo. Malariatabletten worden aangeraden vanaf twee overnachtingen in de jungle. We hebben er twee, maar niet twee na mekaar. Afgelopen week toch maar even naar het Tropisch Instituut in Antwerpen geweest (we zijn Belgisch) en zij raden aan om geen pillen te pakken maar gewoon heel erg goed DEET te smeren en zelfs 's nachts een opstaan om eens opnieuw te smeren. Dat gaan we dan maar doen. Hij zei ook dat de malaria veroorzaakt door de muggen in Zuid-Oost-Azië niet de ergste soort is (nu niet dat je het wil oplopen, natuurlijk)

We twijfelen overigens nog over een inenting tegen buiktyfus. De arts liet de keuze open (wat heb je daar nu aan!). Wat doen/deden jullie voor Maleisië/Borneo?
kimh

Terugkeren naar Algemeen