Hoi Annemiek,
Ik heb je privé al gemaild over Lovina & de dolfijnen, maar wellicht is het voor andere ouders ook leuk/interessant om te lezen. Dus hierbij...
Nog even terugkomend op je vraag over de dolfijnen in Lovina. Als je daar bent wordt je voortdurend geronseld voor dolfijnentripjes op zee. Toen we daar een jaar of tien geleden samen waren, hebben we zo'n tripje gemaakt. Om 05.00 uur je bed uit en in een klein bootje de zee op. Een drukte van jewelste, want tegelijkertijd gaan nog zo'n 30 bootjes met toeristen de zee op. Zodra een van de bootjes dolfijnen heeft ontdekt, schieten alle bootjes die kant op. Met een beetje geluk heb je een snelle boot, anders zie je nog niets. De dolfijnen verplaatsen zich steeds, en de bootjes jagen ze achterna. Wij vonden het flink tegenvallen. We zagen wat dolfijnen in de verte springen, maar dat massale gejaag is inderdaad niet leuk. Of de dolfijnen er last van hebben weet ik niet. Wellicht vinden ze het een leuk spelletje? Zelf vonden we het minder geslaagd.
Het strand is overigens niet mooi. Zwart zand. De verkoopsters/masseuses zijn vrij opdringerig en proberen je direct te claimen. Wij vonden het ook grappig om te zien hoe zij de jacht op de toerist openen zodra die in zicht komt. Het gaat er fanatiek aan toe.
Toen we vorig jaar met de kinderen in Lovina waren, besloten we dat dan ook niet te gaan doen. In het verslag van Guido en Aafje hadden we gelezen over het Melka Excelsior hotel waar je met dolfijnen kan zwemmen.
http://www.melkahotelbali.com/ Daar zijn we met een taxi heengegaan en hebben een afspraak kunnen maken voor een 'sessie' van een half uur. Geweldig. Jente en Imme gingen ieder met een eigen begeleider het zwembad in. (Als ouder kun je ook mee, maar dat hebben we niet gedaan). In het zwembad zwom één dolfijn en die kwam steeds naar de kinderen toe en de kindvriendelijke begeleiders gaven duidelijk aan wat ze mochten doen. Er werd heel respectvol omgegaan met de dolfijn. Er was geen sprake van dwang. Ik vond het heel bijzonder om de kinderen zo met de dolfijn te zien spelen. Een ervaring om nooit te vergeten. Dus als Jip ooit een dolfijn een kusje wil geven, is dit haar kans!
Op de site wordt de indruk gewekt dat je er gelijk een package moet boeken, of minstens een dag in therapie moet gaan. Maar alleen een zwemsessie is ook mogelijk. Ik dacht dat het ongeveer 25 euro p.p. kostte.
Het resort zelf is ook de moeite waard. De bungalows zien er mooi uit en het resort is eigenlijk een dierenparkje. De bungalows staan temidden van de dierenverblijven. Ooit weleens in een dierentuin overnacht? Je hebt al een bungalow voor 40 - 50 USD, incl. ontbijt.
Wij vonden het al met al een heel bijzondere ervaring.
Els