Met dolfijnen zwemmen op Bali?

Wat hebben jullie ondernomen met de kinderen? Geef hier je tips over leuke, kindvriendelijke uitstapjes.

Met dolfijnen zwemmen op Bali?

BerichtDoor Annemieke op 15 Mei 2010, 15:20

Op internet heb ik gelezen dat het bij het Mellka hotel in Lovina op Bali mogelijk is om met dolfijnen te zwemmen. In eerste instantie was ik daar heel enthousiast over en dacht gelijk: "Dat gaan we doen!". Nu kom ik op internet ook verhalen tegen van mensen die waarschuwen voor het dierenleed daar. Mijn vraag: wie is daar geweest en hoe is het daar?
Ik ben geen fanatieke dierenactivist en ik ben ook niet tegen dierentuinen, dolfinaria, ect, mits de dieren daar in 'dierwaardige' omstandigheden gehouden worden. Als dat niet het geval is, dan wil ik ook niet meewerken aan het in stand houden van zo'n attractie door er een bezoek aan te brengen. En ik vraag me nu dus af hoe dat zit bij het Melka hotel. Dus wie er meer over kan vertellen: ik hoor het graag!
Annemieke

Re: Met dolfijnen zwemmen op Bali?

BerichtDoor Klaas/Els op 15 Mei 2010, 20:20

Hoi Annemiek,

Ik heb je privé al gemaild over Lovina & de dolfijnen, maar wellicht is het voor andere ouders ook leuk/interessant om te lezen. Dus hierbij...

Nog even terugkomend op je vraag over de dolfijnen in Lovina. Als je daar bent wordt je voortdurend geronseld voor dolfijnentripjes op zee. Toen we daar een jaar of tien geleden samen waren, hebben we zo'n tripje gemaakt. Om 05.00 uur je bed uit en in een klein bootje de zee op. Een drukte van jewelste, want tegelijkertijd gaan nog zo'n 30 bootjes met toeristen de zee op. Zodra een van de bootjes dolfijnen heeft ontdekt, schieten alle bootjes die kant op. Met een beetje geluk heb je een snelle boot, anders zie je nog niets. De dolfijnen verplaatsen zich steeds, en de bootjes jagen ze achterna. Wij vonden het flink tegenvallen. We zagen wat dolfijnen in de verte springen, maar dat massale gejaag is inderdaad niet leuk. Of de dolfijnen er last van hebben weet ik niet. Wellicht vinden ze het een leuk spelletje? Zelf vonden we het minder geslaagd.

Het strand is overigens niet mooi. Zwart zand. De verkoopsters/masseuses zijn vrij opdringerig en proberen je direct te claimen. Wij vonden het ook grappig om te zien hoe zij de jacht op de toerist openen zodra die in zicht komt. Het gaat er fanatiek aan toe.

Toen we vorig jaar met de kinderen in Lovina waren, besloten we dat dan ook niet te gaan doen. In het verslag van Guido en Aafje hadden we gelezen over het Melka Excelsior hotel waar je met dolfijnen kan zwemmen. http://www.melkahotelbali.com/ Daar zijn we met een taxi heengegaan en hebben een afspraak kunnen maken voor een 'sessie' van een half uur. Geweldig. Jente en Imme gingen ieder met een eigen begeleider het zwembad in. (Als ouder kun je ook mee, maar dat hebben we niet gedaan). In het zwembad zwom één dolfijn en die kwam steeds naar de kinderen toe en de kindvriendelijke begeleiders gaven duidelijk aan wat ze mochten doen. Er werd heel respectvol omgegaan met de dolfijn. Er was geen sprake van dwang. Ik vond het heel bijzonder om de kinderen zo met de dolfijn te zien spelen. Een ervaring om nooit te vergeten. Dus als Jip ooit een dolfijn een kusje wil geven, is dit haar kans!

Op de site wordt de indruk gewekt dat je er gelijk een package moet boeken, of minstens een dag in therapie moet gaan. Maar alleen een zwemsessie is ook mogelijk. Ik dacht dat het ongeveer 25 euro p.p. kostte.

Het resort zelf is ook de moeite waard. De bungalows zien er mooi uit en het resort is eigenlijk een dierenparkje. De bungalows staan temidden van de dierenverblijven. Ooit weleens in een dierentuin overnacht? Je hebt al een bungalow voor 40 - 50 USD, incl. ontbijt.

Wij vonden het al met al een heel bijzondere ervaring.

Els
Bijlagen
Jente met dolfijn.JPG
Imme met dolfijn.JPG
Imme en Jente dolfijn aaien.JPG
Klaas/Els
Site Admin

BerichtDoor Amtreep op 16 Mei 2010, 21:49

Hoi,

Wij zijn er twee jaar geleden geweest en helaas was onze ervaring niet zo positief. Ik hoorde achteraf dat ze twee basins hebben met een met twee mannetjes en ander met een vrouwtje. Wij haddne twee mannetjes. Het was dat ik een reddingsvest aan had, want anders hadden ze met verzopen. De een dook op je en de ander duwde je omhoog. Ik vond het alles behalve leuk. Onze dochter van toen 18 maanden hebben we niet meegenomen het water in. Wijzelf zaten onder de blauwe plekken. Enkele maanden later ging mijn vriendin ook en zij was gebeten door het mannetje. De vrouwtjes schijnen wel vriendelijk te zijn.
September 2010 Thailand
April 2010 Gran Canaria
2009 Zuid-Frankrijk
2008 Bali
2007 Italie, Gardameer en Toscane
Zonder kids: Peru, India, Amerika, Canada. Dom. Rep. Gambia, Mongolie, Rusland, China.
Amtreep

BerichtDoor carola op 13 Jul 2010, 09:24

Was dit ook in het Melkahotel?
carola

BerichtDoor Debby op 01 Aug 2010, 21:55

We zijn net een dag terug uit Indonesie. En naar aanleiding van jullie bericht hebben ook wij het Melka hotel bezocht. We hadden geen fut om om 6.00 's ochtends de zee op te gaan op dolfijnen te spotten :-)
We hadden een paar dagen van tevoren gebeld om te boeken voor het zwemmen met dolfijnen. Het was 20 minuten zwemmen met max 6 personen! En dat voor niet minder dan 60 dollar per volwassene. Niet goedkoop (vast door hoogseizoen?) en weinig tijd met zoveel mensen in 20 minuten.

Daar aangekomen bleek dat ik niet eens mee mocht omdat ik ongesteld was (en dat kan de dolfijnen agressief maken). Tsja, wie denkt daar nu aan. Echt pech. Wel handig om te weten als je dus wilt boeken of je wilt verheugen. Ik had me er zo op verheugd, zo jammer. Ach, ik kon wel weer foto's en video maken.
Mijn man is wel met mijn dochtertje geweest. Toen we naar het zwembadje liepen, waren er nog 2 families en bleken het dus meer mensen te zijn!
Je zit in een zwemvest te wachten langs de kant. Er waren een aantal instructeurs die in en om het bad zitten om aanwijzingen te geven en Johny, de dolfijn, te roepen. Het was ook maar 1 dolfijn en je mocht er niet aanzitten of aaien. Je moest in het zwembad om de beurt heen en weer peddelen en hopen dat Johny naar je toe wilde komen. Hij had nogal een voorkeur voor vrouwen en kinderen en kwam langs en onderdoor zwemmen. Leuk, maar niet spectaculair. Als je verwacht dat je een intieme sessie met een dolfijn ondergaat, dan help ik je graag uit de droom. Daarnaast was het ook nog eens zo dat deze dolfijn erg opgewonden was of werd van het schuren langs alle gasten, dat hij een enorme piemel had. En dat was geen prettig gevoel kon mijn man mij vertellen! Al met al, leuk om eens te doen, maar het was weinig quality time voor het geld. Een beetje een tourist trap. Misschien scheelt het als je in het laagseizoen komt of er ook slaapt, dat je meer kan regelen. Het is wel een leuk hotel inderdaad om het zwembad en dierenverblijven heen. Maar eigenlijk zeer weinig leefruimte in de kleine badjes voor de dolfijnen.
Debby

BerichtDoor Annemieke op 21 Aug 2010, 17:32

Wij zijn net terug uit Bali Van tevoren hadden we het plan om het Melkahotel te bezoeken, maar mede op basis van de reacties hier en op Tripadvisor hebben we besloten het niet te doen. Ook onze gids/chauffeur raadde het af: lang wachten, erg duur en weinig tijd met de dolfijnen. Ik denk wel dat het absoluut uitmaakt of je dit in het hoog- of in het laagseizoen wil doen!

Een alternatief voor de toekomst is wellicht het Bali Marine & Safari Park in Gianyar op Bali. Wij hebben dit niet bezocht, maar ik hoor en lees er allemaal erg positieve verhalen over. Schijnt vergelijkbaar te zijn met de Singapore Zoo.

Op hun site zag ik staan dat zij in de toekomst ook 'dolphin encounters' gaan aanbieden. Ik denk dat de omstandigheden daar voor de dolfijnen wellicht wat beter zijn als in het Melka-hotel, omdat deze dierentuin voldoet aan internationale normen.
Annemieke

Terugkeren naar Uitstapjes