Indonesie in Juli / Augustus

Plaats hier je vragen en tips over reizen met je kinderen door de Gordel van Smaragd, Indonesië.

Indonesie in Juli / Augustus

BerichtDoor Debby op 19 Jan 2010, 11:00

Hallo!

Na het inspirerende bezoek aan de vakantiebeurs vorige week en het feit dat in jullie top 10 Indonesie op plaats 1 stond, zijn wij ook voorzichtig plannen aan het maken voor een reis naar Indonesie. Ik ben zelf 20 jaar geleden al op Java geweest, maar wil het graag laten zien aan mijn man en dochter Emily van 2 jaar.
Wij willen graag een combi maken van Java en Bali en denken aan een maand weg.
Alleen zijn wij wel gebonden aan het hoogseizoen, juli - augustus.
Kan iemand ons adviseren wat dan juist wel/niet te doen en aan wat voor een globaal kostenplaatje we zouden moeten denken.
We zijn vorig jaar een maand met Emily naar Maleisie geweest en hadden alleen ons ticket geboekt. Dat is goed bevallen.
Het liefst reizen we dus met het OV waar mogelijk.

Ik zag dat Garuda vanaf juni weer direct vanaf Amsterdam vliegt naar Indonesie. KLM schijnt het duurste te zijn. Iemand tips en ervaringen.

Het blijft toch heerlijk om dat reisvirus te delen met zoveel enthousiastelingen. Vorig jaar heb ik ook zo veel gehad aan alle informatie op deze site voor Maleisie!

Debby
Debby

Re: Indonesie in Juli / Augustus

BerichtDoor Annemieke op 20 Jan 2010, 13:23

Hoi Debby

Wat een heerlijk vooruitzicht! Wij zijn zelf twee keer in Indonesië geweest (Lombok, Bali en Java) en gaan in juli/augustus weer (dit keer in combinatie met Maleisië en Singapore). Ik ben zelf nog nooit in Maleisië geweest, maar volgens mij is Indonesië goedkoper dan Maleisië. En dan zit er ook nog weer verschil tussen Java en Bali. Meestal wordt op deze site een budget voor zo'n 100 Euro per dag genoemd voor eten, drinken, overnachten en excursies en daarmee moet je het in Indonesië gemakkelijk kunnen redden. Tenzij je voor hele dure accomodaties kiest natuurlijk (-;

Als je de verhalen en vragen op deze site en dit forum leest, moet je volgens mij al heel veel ideeën op kunnen doen. Zeker doen op Bali: Ubud. Mooie wandel- en fietstochten, genieten van de leuke restaurantjes en winkeltjes, de pasar bezoeken, volop gebruik maken van de goedkope spa's voor heerlijke massages en beuty-behandelingen ... Wij blijven er dit jaar zeker vijf dagen. Gaan ook niet van tevoren iets boeken daar, want er is een overvloed aan homestays, hotels, bungalows en resorts.
Op Java vond ik de treinreis van Jakarta naar Bandung erg leuk. Ook het gebied tussen Bandung en Pangandaran is erg mooi. Je hebt daar o.a. Cipanas, een plaatsje met allemaal warmwaterbronnen en een vulkaan in de nabije omgeving. Verder is Yogyakarta absoluut de moeite waard. Het oosten van Java hebben wij 's nachts doorkruist, maar als je de verhalen van Els leest, krijg je daar meer info over.

En wat vliegen betreft: wij zijn een keer met Garuda en een keer met Singapore Airlines gevlogen. Beide bevielen goed, maar de luxe die Singapore Airlines bood, was wel heerlijk op zo'n lange vlucht. Wij vlogen echter buiten het seizoen, dus het verschil tussen een tickets van Garuda en Singapore was maar 50 Euro p.p. en dat was het wel waard. Als de verschillen veel groter zijn, wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Annemieke

BerichtDoor Ester op 10 Feb 2010, 21:25

Hallo Debby,

Je hoeft niet te veel te betalen voor je vliegticket, ik zag dat d-reizen een leuke actie had met vliegtickets.
En wat betreft een leuke lokatie op java in de buurt van Bogor, hierover kun je informatie vinden op de site
van http://www.go2bogor.nl het is heel geschikt om er een weekje heen te gaan met kleine kinderen. Je kan het heel goed combineren met een tocht door Java naar Bali. Reizen met de trein is ons goed bevallen, je ziet heel veel van het landschap.
Voor ongeveer € 25 per dag kan je een auto met chauffeur huren, hij brengt je overal waar je maar naar toe wilt.
Ester

BerichtDoor Kiki op 11 Feb 2010, 03:57

Hoi Debby,
Wij zitten op dit moment met onze dochter van 2 jaar op Bali. Aan accommodatie zijn we ongeveer € 15-25 kwijt per nacht en aan eten en drinken per dag zo'n € 15-20 (inclusief 2x per dag iets te drinken/ijsje in de supermarkt). (Wij hebben geen dure smaak zal ik er even bij vermelden, wat betreft accommodaties of restaurants). Wij vonden Ubud ook super, wij verbleven in een leuke inn (inainn.com) voor € 15 per nacht, gelegen tussen de rijstvelden in een zijstraat, maar je bent zo in het centrum.
Groetjes, Kiki
Kiki

BerichtDoor LWijayadi op 13 Feb 2010, 20:53

Hey Debbie,

Leuk dat je erover denkt richting Indo te gaan :)
Ik vertrek zelf eind Mei 2010 met mijn dan 6 maanden oude zoontje voor 4 tot 5 maanden naar Bali.
Aangezien ik zelf laatst ook druk op zoek was naar een ticket kan ik je mijn bevindingen wel eventjes vertellen :) mocht je hier iets aan hebben.
Ik vlieg meestal met Malaysia Airlines en waarschijnlijk zal ik dat deze keer ook doen, ze zijn erg kindvriendelijk en het voelt voor mij vertrouwd vanwege
eerdere vluchten. Ik ben nog nooit naar Bali gevlogen met een andere maatschappij. Nou is Malaysia niet bepaald goedkoop vind ik zelf,helemaal niet wanneer
de meeste low fare stoelen al weg zijn,en dat is meestal zo :) Nu zag ik gisteren toevallig KLM-AIR FRANCE staan. De tickets waren daar rond de 750 E, wat voor mijn doen een echte meevaller is...Misschien is dat iets ? :) KLM is toch wel een goede maatschappij. Ik heb helaas geen info of tips voor je over Java aangezienik daar nooit geweest ben. Indien je met een klein kindje gaat zou ik van tevoren voor Bali wel een hotel boeken, helemaal in het hoogseizoen,uit eigen ervaringkan ik zeggen dat het dan toch best wel moeilijk is als je pas bij aankomst een kamer wilt boeken. Ik boek zelf enkel een ticket vanwege het feit dat mijn zoontje half Balinees is,en ik terugga naar mijn man,maar voorheen heb ik altijd van tevoren een hotel geboekt gewoon omdat je dan net eventjes wat fijner aankomt en wat meer zekerheid hebt in het begin.Je kan dan na een paar daagjes altijd nog rondkijken naar iets anders.Wat betreft vervoer zou ik dat gewoon aldaar bespreken want je word ermee doodgegooid daar. Je hebt wel een soort van pendel achtige busjes die je voor een vaste prijs van de ene naar de andere plek brengen, ik ben daar zelf mee geweest vanaf het Noorden richting het Zuiden. Alleen is het wel te doen maar met een klein kindje heb ik er zo mijn bedenkingen bij :) Ik denk dat een chauffeur en auto voor een niet te belachelijke prijs een betere optie is aldaar :)..maar dat zal je natuurlijk zelf moeten beslissen,wat voor jouw de beste optie is. Ik weet niet wat jullie plan is verder maar wij redden het op Bali makkelijk met 15 Eur per dag(3 mensen) en dan zit ik nog aan de erg ruime kant..maar het ligt natuurlijk aan wat je doel is.Ik betaal geen hotel,en maak geen excursies :) Ik heb het dan puur over eten en drinken,en dan niet in een restaurant maar gewoon op de Balinese manier.Als je excursies wilt doen,een hotel moet betalen en in restaurants wilt eten dan denk ik dat je inderdaad ergens rond de 90 tot 100 eur per dag moet rekenen. Toen ik in het verleden in een hotel verbleef en regelmatig uit eten ging,wat winkelde, over het eiland reisde en soms wat leuke dingen deed,was ik toch zeker wel rond de 40-50 eur per dag kwijt en toen was ik alleen. :)Ik hoop dat je eruit komt.Groetjes Linda.
LWijayadi

BerichtDoor jan&marjan op 21 Apr 2010, 13:52

hoi Debby, ben je nog geinteresseerd in info over Indo?

Onze mening : Doen, wij zijn net terug uit (oa) Indonesie. je hebt onze namen misschien hier al op de site zien staan.

We zijn met Air Asia gevlogen, die vliegen vanuit Londen (moet je wel een Easy jetje naar Londen voor 50 euro erbij rekenen) en binnenkort misschien ook uit Parijs. wij konden vanuit Londen voor 330 euro (ja je leest het goed) naar Maleisie vliegen...en dan vlogen wij naar Yogjakarta (wij wilden niet naar Jakarta ivm onrust daar; ik hoor nu ook dat het een hele hectisch stad is). En na een weekje namen wij een binnenlandse vlucht met Garuda Indonesia om op Bali te komen, wij vonden met onze 2 kinderen van bijna 3 en 4,5 de reis over land te veel van het goede. Maar ja dat kun je zelf bekijken. Het oosten is niet veel te doen en zien behalve de Bromo vulkaan, die hebben wij gelaten voor wat hij is, de kans dat het bewolkt zou zijn en we alles voor niets hadden ondernomen qua reistijd en mindere hotels (hoorden we) zagen we niet zitten.

Bali is gaaf. Ubud is een must, wij logeerden in het "Sri Bungalows' (http://www.sribungalows.com/) en hebben daar genoten van de mooie ruime bungalow, een leuk zwembad, lekkker ontbijt, en heel vriendelijk en behulpzaam personeel (heb gisteravond net een review geschreven op tripadvisor; ken je dat? vast wel)

We hebben er een super fietstocht gemaakt (ook review geschreven gister) met "http://banyantree.wikispaces.com/" dat was echt heel leuk en goed georganiseerd.

Verder hebben we het geluk gehad een crematie ceremonie bij te kunnen wonen in Ubud (vertelde iemand in een winkeltje ons gelukkig op de ochtend voor het plaatsvond), dus die mazzel kun je hebben. Dat is 'monkey forest' wat wij een niet geslaagde actie vonden (agressieve makaken(apen). Dus persoonlijk zou ik dit laatste fijn overslaan.

Na veel shoppen en lekker eten in Ubud wilden we toch weer verder en hebben we en prive taxi genomen naar Amed (Oostkust) voor een snorkel en duikervaring (gaaf)
Daarna weer een taxi geregeld om naar Sanur te gaan; hier een fijn hotel gevonden (na 2 missers); het palm garden hotel (http://www.bali-explorer.com/balihotel/ ... hotel.html) het is echt een fijn hotel (review eveneens geschreven)
vanuit hier hebben we een paar dagtripjes gemaakt, 20 euro voor een dag chauffeur...echt een aanrader ook.
Maar goed alles staat ook per detail beschreven op onze website, dit even om je een leuk idee te geven.

groetjes en geniet verder van je voorpret,
Marjan
Onze eigen privé en reis website: http://www.jamamoma.nl !
Met foto's en reisverhalen van onze reizen met en zonder kinderen naar oa Kenia, Nieuw Zeeland, Cuba, Mexico, Thailand, Maleisië, Australië en Indonesië
jan&marjan

BerichtDoor Debby op 21 Jun 2010, 22:19

Hallo Marjan,

Beter laat dan nooit.... heeft even geduurt sinds ik gelegenheid had terug te komen op de site.
En nu ik al zowat in het vliegtuig zit (nog 10 dagen!) realiseer ik me dat ik nauwelijks wat heb voorbereid. Super dus al jullie tips en ideeen.
Goed te lezen dat jullie het ook heerlijk hebben gehad.
Wat is jullie site? Hoor het graag.

Ik denk dat luiers in de grote steden in grote supermarkten wel te krijgen zijn daar toch? Vorig jaar waren we in Maleisie en die vonden we toen ook daar :-)

Verder nog aanraders om juist wel of niet mee te nemen?

Groetjes,
Debby
Debby

BerichtDoor jan&marjan op 28 Jun 2010, 09:09

hoi Debby,

Waauw jullie gaan echt bijna weg!!

Onze site staat onder mjn berichtje; www.jamamoma.nl en we hebben natuurlijk vooral veel te veel meegenomen. Je kan je wel voorstellen dat je kleding daar het beste gewoon kan kopen, kost echt zowat niks (wel standaard afdingen natuurlijk). zelfs mijn man, van bijna 2 meter lengte heeft een mooie sarong en shirts kunnen kopen in zijn maat en met goede lengte. dat was dan vooral in Jogya, daar hebben we heerlijk geshopt in het airo winkelcentrum en op alle marktjes ed.

Ook voor jou dochter Emily hoef je je geen zorgen te maken, de kwaliteit is niet Europees maar prima voor de vakantie en enkele keren wassen ter plekke (laten doen he!!) prima. Voor mijn (net 3 jaar) dochtertje kocht en we daar een jurk met gouden draad. Haar 'gouden jurk' en die is nu zo speciaal dat ze heb gister naar opa's verjaardag toch echt koos als mooiste jurk!! echt een jurkjes meid hoor. Die kom je vast tegen bij de foto's op onze site.

Verder sliepen beide in een travelcot en hadden we het volgende mee voor de kids:
* kleding (5 setjes is echt de max, vinden wij, ook ondergoed ed) DUS ECHT NIET TE VEEL MEENEMEN
* (opblaasbaar) zwemvestje voor ieder en bandjes voor de bovenarmen
* speelgoedjes, auto's voor onze zoon
* popje voor onze dochter, echt poppenkind
* draagzak en buggy, die laatste wisselden ze af
* sporthandoek (snel droog en lekker zacht)
* toiletartikelen en luiers, zijn we te krijgen in grotere plaatsen en per 3 verpakt zelfs, billendoekjes NIET of HEEL DUUR, dus die zou ik voldoende meenemen
* handdesinfectie (van ETOS had ik, prima spul) voor voor je maaltijd en na evt toiletgebruik?

Het is een beetje persoonlijk wat je bijvoorbeeld aan medicijne uit voorzorg mee zal nemen. Ik vond een klein potje sudocreme, (betadine) pleisters, vallen en stotenzalf (VSM), muggenspul (voorkomen en genezen) en ik had AB mee voor het geval ze een oorontsteking (loopoor) zou krijgen, neusspray, .... verder weet ik het zo gauw niet.

Meer vragen?? hihi, mail me gerust en misschien kun je nog iets met onze site/verhalen.
Heel veel plezier met je inpakacties en geniet nog even mee van ons heerlijk weertje hier in NL.
Marjan
Onze eigen privé en reis website: http://www.jamamoma.nl !
Met foto's en reisverhalen van onze reizen met en zonder kinderen naar oa Kenia, Nieuw Zeeland, Cuba, Mexico, Thailand, Maleisië, Australië en Indonesië
jan&marjan

Terugkeren naar Indonesië