Welke levensfase vertrekken??

De kogel is door de kerk; jullie gaan een verre reis maken. Maar nu, hoe pak je het aan? Twijfel je over je bestemming of heb je vragen of tips over de voorbereiding? Hier kun je ze kwijt.

Welke levensfase vertrekken??

BerichtDoor Mijke op 16 Jan 2010, 19:46

Hallo,
Ik ben voornemens om met mijn zoon voor enkele maanden op reis te gaan maar ik vraag me af wanneer ik het beste met hem kan vertrekken. Ik had zelf bedacht om volgend jaar januari weg te gaan. Hij is dan ruim 3,5 jaar en tegen de tijd dat we terug komen kan hij gelijk naar de basisschool (en dat scheelt mij ook weer in de kosten van de kinderopvang).
Maar nu twijfel ik; Kan ik beter eerder vertrekken zodat hij nog voor een tijdje terug kan naar het kinderdagverblijf (vertrouwde omgeving)???? Of kan ik beter later vertrekken als hij al op de basisschool zit en dan weer terug keert naar zijn vertrouwde omgeving???
Ik ben een beetje bang dat de stap voor hem zo groot is als we een tijd op reis zijn en dat hij dan gelijk daarna naar school moet??
Heeft iemand hier ervaring mee??
M.
Mijke

Re: Welke levensfase vertrekken??

BerichtDoor natasja op 16 Jan 2010, 20:22

Heerlijk om samen met je zoon te gaan reizen!!!

Onze Mika was ook 3,5 jaar toen wij vertrokken voor en reis van 7 maanden. Hij is tijdens de reis 4 jaar geworden en toen wij thuis kwamen was het zomervakantie. Kon hij nog lekker even wennen thuis en kon hij ook eens logeren bij opa en oma (toen wij weer aan het werk moesten).
Na de zomervakantie is hij gaan wennen op school. Met 4 jaar ben je nog niet leerplichtig dus kan je het rustig opbouwen. Eerst gewoon een tijd halve dagen en als je merkt dat het goed gaat kan je het opbouwen. De basisschool is meestal erg ingrijpend voor een kind. Maar het lijkt me ook een beetje veel om 2 keer afscheid te nemen van het dagverblijf.
Altijd lastig om een afweging te maken. Maar uit ervaring weet ik dat ik me vaak heel druk zit te maken en dat kinderen vaak heel flexibel zijn.

Succes maar ook veel plezier met de voorbereidingen!

Natasja
http://www.dewereldreizigers.com
natasja

BerichtDoor Elsarjan op 27 Jan 2010, 17:43

Hoi
Wij komen een beetje op het zelfde uit, zo tussen creche en school in en voor de leerplicht.
Bij ons komt het dan zo uit dat we ongeveer 4/5 maanden weg willen en 6 maanden verlof nemen (of in ieder geval 1 van ons zodat we de eerste maand school wat flexibeler kunnen zijn, mocht hij moeite hebben met wennen).
Dus vertrek met ongeveer 3 jaar en 9/10 maanden, terug met 4 jaar en 2 maanden en dan is net de zomervakantie voorbij.
Het lijkt mij voor zoon het duidelijkst om afscheid te nemen op de creche en dan steeds wat nieuws, anders blijft het wennen.

(dit zal zo vanaf maart 2011 zijn, dus we hebben nog even, zitten nu hard te dubben waar naar toe en hoe en wat)
Elsarjan

BerichtDoor natalieheddema op 08 Mrt 2010, 21:01

Wij hebben hetzelfde gedaan. Vertrokken toen Melle bijna 4 jaar was. Op vakantie zijn verjaardag gevierd en daarna naar school. En je hoeft inderdaad de opvang niet meer te betalen.

Het is een leuke afronding van de kinderopvang. Wij hebben een knapzakje (mandarijn in een zakdoekje met een dropveter erom en stokje erdoor) als afscheid gemaakt, met een kaartje eraan dat Melle op avontuur ging: eerst 3 maanden op reis en daarna naar de kleuterschool. Weblog erbij vermeld. Iedereen vond het leuk. Het afscheid op het kinderdagverblijf was leuk.

En op de kleuterschool had onze praatgrage zoon een leuke binnen komer. Vertellen over zijn reis! Leuk als je wat foto's meegeeft.

Ik zou het op deze manier weer doen.

Groetjes, Natalie
natalieheddema

BerichtDoor ellenensteven op 24 Mei 2010, 13:37

Pas met het 5e jaar is je kind echt leerplichtig, de eerste dag van de maand nadat ie jarig is geworden moet het op vaste tijden naar school.
Wij gaan in oktober 2010, voor 3 maanden weg, onze oudste zit nu al in de kleuterklas en we komen een paar dagen voor haar 5e verjaardag weer thuis !
Bij ons op school hoeven ze dan op hun 5e nog maar 3 ochtenden en 2 hele dagen naar school. Hoe ouder ze zijn hoe makkelijk het allemaal gaat tijdens de reis, denk ik..... ( de jongste dochter is dan net 3 jaar geworden )
Ik hou ook een weblog bij, ook voor haar klas, dan weten ze waar ze die maanden is, en sluiten haar verhalen bij terugkomst aan bij wat de kinderen al weten.
Kunnen we meteen leuke en orginele traktaties zoeken in Azië. Voor we weggaan zullen ze allebei nog wel iets Aziatisch trakteren op school met een visitekaartje eraan met onze mail en weblog gegevens.
reizen:
2000 Egypte.
2001 Thailand.
2004 voor 8 maanden naar Mexico, Midden -en Zuid Amerika.
2006 Australië ( kind 9 maanden ).
2009 Griekenland ( kids 2 en 3 jaar ).
2010 najaar : Vietnam, Loas, Thailand .............( kids 3 en 4 jaar )
ellenensteven

Terugkeren naar Voorbereiding/Reisplanning