Inschrijven op school in het buitenland, hoe?

Je wilt een lange reis maken met je gezin. Maar hoe regel je dat met je baas? En wat vindt de school er van? Hier de tips en tricks van ervaringsdeskundigen.

Re: Inschrijven op school in het buitenland, hoe?

BerichtDoor carlalinden op 26 Aug 2009, 23:09

Beste Erna,

Hebben jullie al een oplossing.
Volgens mij is er ooit een topic over in het buitenland inschrijven van de kinderen geweest op de Yahoo Group Langdurig op reis met kinderen
http://groups.yahoo.com/group/langdurig ... -kinderen/`
Je kunt er even zoeken.
Succes met jullie beslissingen
Groet,
Carla
carlalinden

BerichtDoor Erna op 27 Aug 2009, 15:00

Hallo Carla (en anderen die gereageerd hebben),

Wij zijn vanaf december vorig jaar bezig om onze kinderen vrij te krijgen van de LPA en ik kan wel zeggen dat het niet gelukt is. Wij willen gewoon geen risico nemen, door toch te gaan en een proces verbaal achter ons aan te krijgen. Wegens onze geloofsovertuiging willen we de dingen op een eerlijke manier doen, maar daardoor maken we het onszelf wel heel moeilijk. Wij troffen het ook niet met de LPA, toevallig woont in Hoorn de strengste van heel Nederland.

Wat eventueel nog een optie zou kunnen zijn, om de kinderen bij opa en oma in Purmerend in te schrijven en ze daar op een school inschrijven. Dan heb je weer met een andere LPA te maken. (Maar we gaan over een maand al weg en hadden geen zin meer om opnieuw te beginnen).

Het is nu zo dat de kinderen in ieder geval de eerste maand op Aruba naar school gaan. Wij willen in 6 maanden 6 eilanden bezoeken. Het officiele formulier is nu (vrijdag de 21ste) ingediend bij de gemeente en we wachten nog op antwoord.
De school staat nog steeds wel positief tegenover onze plannen (zelfs de interne begeleidster vind het een enorme verrijking voor de kinderen). Door al het gedoe voel ik me ondertussen een halve crimineel (maar dat gevoel ebt wel weg als we opstijgen). Van school krijgen we sowieso alle benodigde boeken mee. Trouwens, de boeken krijgen we pas mee als we een akkoord hebben van de LPA. Dat begrijpen we ook wel, school moet ook weer verantwoording afleggen. Maar het is wel jammer dat je iedere keer weer tegen een muur oploopt. Wat ook wel leuk is, een paar reacties van juffen en andere moeders: stel dat ze een jaar over moeten doen, dan hebben ze in ieder geval een super ervaring opgedaan. En daar zijn wij het ook mee eens. Ik hoop zelf dat we nu toestemming krijgen om te gaan en als de kinderen eenmaal de eerste maand naar school zijn geweest, dan vind ik wel dat we echt onze uiterste best hebben gedaan om aan de wet te voldoen. Misschien gaan we ook nog naar de kleine NL antillen en sturen we ze daar ook een maand naar school.

Mochten er dan nog problemen komen, dan kunnen wij van onze kant aan tonen dat we alles hebben gedaan om het zo goed en eerlijk mogelijk te regelen.

Het scheelt natuurlijk dat wij naar een gebied gaan waar er gewoon Nederlands wordt gesproken. Als we naar Azie zouden gaan, dan weet ik niet of ik ze daar zomaar naar school zou sturen. Dat heeft ook weinig zin.

Sorry, dat ik jullie dus niet echt een goede oplossing kan geven. Succes met de voorbereiding en laat me maar graag even weten, wat jullie hebben gedaan en of dat gelukt is.

Ik probeer me nu niet meer druk te maken. Over 35 nachtjes gaan we al dus we hebben nu wel leukere dingen aan ons hoofd. Kadootjes kopen, voor de kinderen om uit te delen bijvoorbeeld. Zomerkleding kopen die nu lekker in de uitverkooop is. Koffers lenen en een afscheidsfeestje organiseren. We hebben echt super veel zin om te gaan!!

Groetjes Erna
Erna

BerichtDoor estherenjeroen op 30 Aug 2009, 11:44

[quote="moniqueallard"]Hoi Erna,

Ik heb van bekenden die eerder met kinderen hebben gereisd de tip gekregen dat je je kinderen kunt uitschrijven en zelf ingeschreven kunt blijven bij de gemeente. Zij waren tijdens hun reis gewoon verzekerd en hebben hun kinderen inderdaad uitgeschreven. Bij de gemeente stelden ze zelfs geen vragen op het moment dat ze gingen uitschrijven. Het is wat. Maar zo hebben zij het toen gedaan en is het uiteindelijk allemaal goed verlopen. Dit was wel een jaar of drie geleen. Dus ik weet niet of er inmiddels op dat gebied dingen zijn veranderd. Wij overwegen zelf in ieder geval deze optie nu ook.

Monique[/quote]

Hoi Erna,

Wij gaan ook 6mnden op reis met onze kinderen van 7 en 9, zonder toestemming. Onze lpa stelde hetzelfde voor als Monique en Chantelle. Dus kinderen uitschrijven en op pas over 6mnden weer inschrijven. Zelf schrijven we ons niet uit, als de gemeente daar om vraagt zeg ik dat we om priveredenen de kinderen tijdelijk ergens anders laten wonen. Ik hoop dat ze daar wel genoegen mee nemen.
Als je korter op reis reis gaat dan 6mnden heeft het volgens mij ook geen gevolgen voor de kinderbijslag.

Verder nemen we alleen nederlands en rekenen voor een half jaar van de wereldschool mee, we gaan 24 oktober daar naar de open dag. De rest hopenlijk in overleg met school.

Groeten, Jeroen
estherenjeroen

BerichtDoor Erna op 30 Aug 2009, 13:01

Misschien moeten we dit dan toch maar eens gaan proberen. Jammer is alleen dat de LPA al van onze plannen weet.

Worden er nog vragen bij de gemeente gesteld? Wanneer ga je dan naar de gemeente? Zeker niet al te vroeg he?

Eigenlijk is het ook zonde van de reis om de kinderen naar een school te sturen, waar ze in verhouding toch niets leren (bv een Spaanse of Engelse) en dat ze straks bij terugkomst alsnog dit jaar over moeten doen. Dan is onze vakantie half verpest en is het voor niets geweest.

Nog 32 nachtjes....
Erna

BerichtDoor chila op 30 Aug 2009, 20:08

Hallo Erna,

Ik heb niets nuttigs te vermelden, behalve dat ik dit onderwerp op dit forum volg en dus ook jouw verhaal.
Jammer dat het tot nog toe niet is gelukt. Veel succes er nog mee, je hebt nog 32 dgn dus wellicht komt er nog een bevredigende
oplossing voor beide partijen. Ik begrijp ook dat je het zo eerlijk mogelijk wilt doen, lijkt mij iig een fijn gevoel geven als je aan de reis begint.
Veel sterkte er nog mee en een ontzettend fijne reis toegewenst.

Groet,

Chila

ps. uit de reactie hierboven lees ik dat zij dat advies krijgen van hun LPA (dat is dan toch wel krom), dan lijkt het mij
dat het niet uitmaakt of jullie LPA al van jullie plannen af weet, waarschijnlijk omdat je via die weg niets illegaals doet, dus
daarop ook niet gepakt kan worden. Lijkt mij nog een poging waard!
chila

BerichtDoor estherenjeroen op 07 Sep 2009, 20:03

Hoi Erna,

Ik zou het gewoon proberen. Ik denk dat je in de week voordat je weg gaat naar de gemeente moet gaan. Als er dan nog vragen worden gesteld, zeg dat het om priveredenen is. Daar heeft de gemeente in principe niks mee te maken.
Ook moet je de kinderen wel bij school uitschrijven, anders krijg je alsnog de lpa achter je aan.
Het was inderdaad onze lpa die dit alles voorstelde. Zij zei dat als de kinderen niet op school en niet bij de gemeente geregisteerd zijn, dat zij dan verder ook niks kan.
Veel succes en veel plezier,
Jeroen
estherenjeroen

BerichtDoor monique69 op 18 Feb 2010, 09:51

In 2007 zijn wij met onze zoon ( zat destijds in groep 3). 3 maanden op reis geweest door zuidoost Azie.

Gelukkig werkte de school mee.

De leerplichtambtenaar helaas niet !!

De directeur verklaarde dat hij helaas geen toestemming kon geven voor een lange reis, maar dat het geen probleem was om ons uit te schrijven en over 3 maanden weer opnieuw in te schrijven.
Onze zoon kwam weer in dezelfde klas terecht, en de juf heeft alle schoolwerk dat in die periode aan bod zou komen gekopieerd zodat we zelf les konden geven ( wij hebben geen onderwijsbevoegdheid)

Tegelijkertijd hebben we onze zoon (administratief) ingeschreven op een internationale school in Bangkok.

Onze eigen school heeft er een dossier naar deze Thaise school gestuurd, maar we hebben hier nooit iets mee gedaan, en ook nooit meer van gehoord.
we zijn wel op deze school geweest voor een rondleiding voor geval we evt toch besluiten om ons wat langer in Thailand te vestigen.

De school heeft dus alles gedaan wat zij moesten doen, en hoeven geen melding te maken bij de leerplichtambtenaar omdat het kind is uitgeschreven.

Inmiddels begint het reisvirus weer te kriebelen, maar wij zullen helaas nog een jaar moeten wachten voor het weer zover is.
monique69

BerichtDoor Erna op 20 Feb 2010, 03:13

Hoi Monique,

Dank je wel voor je reactie. Wel fijn om te horen dat er meerdere zijn die zonder toestemming toch gaan.

Ik moet zeggen dat de LPA ons nog steeds op de hielen zit en dit echt niet leuk is.

Onze kinderen zijn tot nu toe 6 weken op Aruba naar school geweest (Nederlands), en 2x 2 weken op 2 verschillende scholen op Dominica. Dit onder groot protest van met name de jongste dochter. Op dat soort moment vraag je je wel af, wat doe ik hier? Bovendien zijn ze op Dominica behoorlijk streng en zitten de handjes van de leerkrachten nogal los. (De kinderen worden dus nog gewoon geslagen, met een riem of liniaal). Dit vond ik wel heel schokkend om te horen.

Wij wisten wel dat ze dat niet bij onze kinderen zouden doen, maar voor de kinderen is het natuurlijk niet leuk om te zien. Ik moet wel zeggen dat de kinderen erg lief voor Mirelle en Cecile waren. En ze vonden het ook reuze interessant, 2 van die blonde meisjes. Kinderen zijn gewoon internationaal, ze kijken niet naar het een of ander, maar ze willen gewoon graag vrienden worden.

Afbeelding

Er zijn ook periodes dat de kinderen niet naar school gaan, tot nu toe zo´n 7 weken in totaal (valt dus wel mee). We krijgen ook mailtjes van de LPA dat ze dreigt met een proces verbaal, als blijkt dat de kinderen niet daadwerkelijk op school hebben gezeten. Erg leuk mens dus.

Wij hebben het in ieder geval reuze naar onze zin en hebben absoluut geen spijt dat we gegaan zijn en ik hoop dat het achteraf allemaal met een sisser afloopt. Maar mijn man denkt dat ze ons blijft lastig vallen. We zien het wel, wij zitten nog even lekker 6 weken in de tropen. Dit kunnen ze in ieder geval nooit meer van ons afpakken. Gelukkig hebben we de foto´s nog...

Groetjes Erna
Erna

BerichtDoor hilda op 24 Mrt 2010, 21:59

Allereerst wat fijn om te lezen dat meer mensen tegen dit probleem aan lopen!!
Wij willen drie maanden fietsen in Z-O Azie met onze kinderen van 6 jaar en 8 jaar. We willen weg in de zomervakantie, zodat de kinderen zo min mogelijk missen. Ook al mag je de eerste twee weken na de zomervakantie niet weg, maar we gaan veel langer, dus dat lijkt ons dan geen argument. (We praten nog maar over een paar weken) Onze kinderen doen het heel goed op school en sociaal-emotioneel zitten ze goed in hun vel. Daarnaast ben ik ook nog een bevoegd leerkracht voor het basisonderwijs. De school staat er positief tegenover, dus ik ging vol goede moed naar de lpa. Ik ken meerdere families die dit ook hebben gedaan en gewoon toestemming hebben gekregen. Ik wil het zo goed en eerlijk mogelijk regelen. Helaas is de lpa in onze woonplaats vastbesloten om geen toestemming te verlenen, welk plan je ook voorlegt. Ik kreeg twee opties van de lpa of gewoon gaan en een boete incasseren of de kinderen uit de gemeente uitschrijven.
Nu ben iemand die nooit iets doet wat niet mag, maar ik geloof niet dat ik de kinderen iets aandoe en dat het niet goed is voor mijn kinderen. Ik geloof er heilig in dat dit juist een enorme verrijkking is op hun leven. Nu moeten we gaan spitten naar een oplossing die geen boete oplevert.
Ik heb de basisschool van mijn kinderen op de hoogte gebracht met deze opties, om hier eens over mee te denken;
[*]niet gaan want het mag niet
[*]wel gaan de school meldt geen verzuim (de school overtreedt de wet)
[*]wel gaan de school meldt verzuim, wij een boete
[*]wel gaan de kinderen uitschrijven, de school hoeft niets te melden, maar de oplettende lpa zoekt dit misschien uit,kans op een boete
[*]wel gaan de kinderen uit de gemeente uitschrijven, de kinderen vallen buiten de verantwoordelijkheid van de lpa
[*]kinderen inschrijven bij een nieuwe school in het buitenland
De eerste opties vallen af voor mij dus ik dacht aan de laatste drie opties. Op de optie de kinderen uitschrijven kreeg ik de reactie van de directeur dat hij de kinderen niet mag uitschrijven als hij geen nieuwe school opgegeven krijgt. Tja weer een probleem
De verzekeringen zijn akkoord als wij alleen de kinderen uitschrijven, dus dat probleem is opgelost. Maar hoe kan ik nu alleen de kinderen uitschrijven zonder vragen te kijgen. Ik denk dat wij de kinderen ook nog gaan inschrijven bij een school op het buitenland, voor de zekerheid. Ik vind dat ze deze oude wet wel eens mogen aanpassen en eens naar de kinderen moeten kijken.

Groetjes Hilda
hilda

BerichtDoor Erna op 25 Mrt 2010, 08:59

Hoi HIlda,

Als ik het over zou doen, dan denk ik dat je het beste kunt proberen om de kinderen uit de gemeente te schrijven en dan aangeven dat je ze in een andere gemeente (bv bij opa en oma) weer in zult schrijven. Of dit lukt, weet ik niet, maar dan ben je wel van de lpa af.

Onze kinderen zijn wel naar buitenlandse scholen geweest. Alleen een inschrijving, daar gaan ze (in Hoorn tenminste) niet mee akkoord, ze willen ook echt een formulier met een stempel van school en een bevestiging dat de kinderen echt naar school zijn geweest.

Het is heel jammer en heel onrechtvaardig dat je van de ene lpa wel toestemming krijgt en van een andere niet.

Inmiddels zijn wij weer terug en hebben al een gesprek gehad met de lpa (ze had helaas onze website http://www.dewitsamenopreis.nl ook gelezen, waarin ik had geschreven niet zo blij met haar te zijn). We hebben de formulieren overhandigd en ze is nu in beraad, wat ze gaat doen.

We laten de champagne nog even dicht...

Succes met de voorbereiding en vooral GAAN!

Groetjes Erna
Erna

VorigeVolgende

Terugkeren naar Verlof en Leerplicht